Ahad, 12 Mei 2019

Siri Sesekali Berlabun
Sampul
Menjelang hari raya nanti antara yang menjadi perhatian adalah sampul. Walau secantik manapun keindahan sampul tersebut tetapi nilai keindahan yang sebenar adalah isi yang terkandung mengikut warna berapa keping yang terisi.
Sampul akan terbuang sepi setelah isinya dikeluarkan. Tapi ada juga yang menjadikan sampul sebagai koleksi atau boleh diguna semula. Selalunya pergi ke majlis perkahwinan sampul hari raya di 'recycle' semula ketika bersalam dengan ibu-bapa pengantin. Salam kaut faham-faham aje la.
Kali ini nak berlabun pasal sampul walaupun sekiranya tiada sampul, tidaklah hari raya terpaksa dibatalkan tetapi kemeriahan dan kegirangan para penerima sampul akan tergugat.
Salah tafsiran jika mengatakan penerima sampul ini kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Kanak-kanak bawah 12 tahun ni kebanyakan perkara yang berkaitan dan sewaktu dengannya dibayar separuh harga.
Jadi jika diberi sampul yang berisi separuh harga pun tak ada masalah 'no complenment' kalau 'complent' juga dapat sampul berisi separuh harga kanak-kanak ni mungkin ada 'talented' boleh jadi pakar ekonomi. "budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak" kata Haji Bakhil.
Penerima sampul bertuah juga boleh melebehi had umur tadi hingga ke paras yang lebih berumur. Pemberian sampul tadi bukanlah sama level dengan kanak-kanak, cuma sebagai sedekah atau penghormatan kepada individu tertentu terutama kedua orang tua. Bukan hormat dan kasih dinilai dengan sampul tetapi lebih kepada penghargaan tanda kasih dengan memberi sedikit pemberian di dalam sampul.
Berlabun tentang sampul mengikut susur galur dalam menyambut hari raya bukanlah berakar umbi dari budaya Melayu. Kemajmukan masyarakat Malaysia menjadikan beberapa budaya diterima pakai menjadi budaya Malaysia.
Penggunaan sampul hari raya berdasar kajian rambang saya secara meluas bermula sekitar 80 an kerana saya masih menjadi penerima sampul ketika itu. Pelik juga bila dapat sampul ketika itu. Tapi bila diselak dalamnya ada 'note' kertas $ 1 ada bau duit baru dari bank dalam sampul. Masa tu tanda RM belum digunakan lagi. Baru nak merasa duit kertas kalau sebelum tu duit raya dapatlah 20 sen ke 50 sen mengikut rumah yang dikunjungi.
Kebaikannya tiada lagi duit syiling sebagai duit raya dan agak tidak sesuai diletak dalam sampul dan menimbulkan ketidak selesaan kepada penerima sampul, sesuai dengan kenaikan nilai ringgit. Ada penulisan laras ekonomi tu. Student saya Pjj UUM Pengantar Penulisan amat faham bab laras-laras bahasa ni.
Jadilah zaman tersebut sudah cukup baik saya menjadi penerima duit raya selain berkumandang lagu 'Sepasang Kurungan Biru' Khairel Johari Johar yang sedang popular ketika itu. 'So sweet' masa tu selain 'so sweet' moment masa kahwin la...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan