Ahad, 5 Mei 2019

Siri Sesekali Berlabun
Nada dering berbunyi
Nada dering ni kalau berbunyi maka nak labun, terdengarlah pelbagai ragam bunyi yang kedengaran dari nyanyian lagu penyanyi tersohor sampailah kepada segala benda dan kehidupan yang berbunyi.
Tapi yang penting bukan orang yang mendengar bunyi deringan tersebut tapi tuan punya 'handset' yang rasa sedap teramat sangat mendengar deringan tersebut. Katanya boleh menikam kalbu.
Menikam kalbu la sangat sampai bunyi ayam, lembu, kucing dan hidupan lain sebagai nada dering tapi setidak-tidaknya ada juga 'sense' kasih terhadap binatang yang juga makhluk Allah swt. Yang dilarang sama sekali ikut perangai kebinatangan walaupun binatang ada juga terikut naluri kemanusiaan.
Nada dering ni juga tak semestinya berbunyi ada juga boleh terasa getarnya. Sesetengah orang terlalu peka bila bergetar nada dering tapi 'mostly' ramai yang tak tersedar nada dering berbunyi. Itu yang tak boleh berenggang dengan telefon takut terlepas call penting. Kalau penting sangat pun call tak angkat 'whatsup' aje la. Nanti owner telefon tu call la balik kalau dia mahu. Kena tengok juga siapa call.
Jadi sebab itu lah dalam majlis selalu diperingatkan dengan peringatan " sila matikan telefon bimbit anda atau letakkan dalam 'mode' senyap" selalunya juru acara majlis yang umumkan agar perjalanan majlis tidak terganggu dengan nada dering bunyi binatang tadi sebab majlis tu untuk manusia saja.
Sebab manusia yang datanglah, diberi pilihan nak tutup atau senyap nada dering tu supaya akal fikiran tu dapat digunakan untuk berfikir. Kadang-kadang tok imam pun kena bagitahu kepada makmun supaya senyapkan nada dering. Cuma tok imam tak tambah peringatan tu jadi tiada panggilan penting selain panggilan ilahi. Kalimah tu selalu juga terpandang ditempak strategik masjid. Kalau tak percaya rajin-rajin pergi masjid boleh tengok.
Nada dering sesedap mana menikam kalbu pun ada ketika sedang berbunyi pun saya senyapkan bukannya apa kerana ada panggilan yang tak sewajarnya saya layan.
Asyik nak bagitahu tahniahlah anda bertuah, nombor anda terpilih memenangi hadiah, anda telah terpilih untuk skim ini lah itu lah dan pelbagai. Terlampau banyak bertuah susah jugak tapi orang tua saya semasa saya kecil pernah berkata "anak bertuah" atau "bertuah punya anak" macamana si caller ni boleh tahu pulak cerita lama ni...
Apapun ada juga nada dering berbunyi menikam kalbu tidak saya sahut kerana ada peringatan mesra, tutur bicaranya yang terlalu mesra memberitahu ada beberapa bil anda telah tertunggak. Walaupun tak mengangkat nada dering tu tapi saya tetap menjawab, jawab dalam hati la, "sabarlah cukup bulan." saya jawab ringkas. Marhain kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan