Ahad, 5 Mei 2019

Siri Sesekali Berlabun
Kancil Minyak Hijau
Kali ini nak berlabun pasal kereta bukan nak cerita ada kereta harga dewa-dewa tapi nak cerita kereta yang teramat berjasa 'kecil jangan disangka anak, besar jangan di sangka bapa'. Andai nampak kecil dan muda belum tentu anak tu...Biasalah ternakal sedikit bila dah berusia ni biang keladi dan gatal kulit sama naik..ayat klise 'lelaki' kan...
Nilai pasaran semasa kalau ditimbang kilo lagi mahal rasanya. Tapi bukanlah saya nak meletak nilai tahap keberjasaannya serendah itu tetapi belajarlah menelan hakikat walaupun pahit.
Sepahit menelan harga minyak hijau yang meningkat entah sampai paras syiling mana akan naik harga. Biarlah gomen pilihan pangkah ada jawapan untuk marhain. wallahualam..
Lagi pun kancil 'wira yang tak didendang' ini dah habis bayar sekian lamanya. Kenangan itu ada 'sentimental value' yang sukar nak di'delete'. Pernah satu ketika abang pengangkutan jalan pernah tahan dalam satu sekatan. Kancil yang tersenggut-senggut pun diminta berhenti kerana dari jauh abang pengangkutan jalan dah tahu cukai jalan telah terkubur. Reda je la ketika itu bulan belum cukup penuh untuk 'reniew roadtax'. Marhain kan? bukan niat nak langgar 'rules' macam lori yang bawa lebih muatan.
Kesannya dapat la surat naik mahkamah dan dapatlah saya belajar tentang undang-undang jalan raya di mahkamah. 'Positif thinking' itulah hikmahnya bila berani mengaku bersalah depan majistret dan buat rayuan dengan muka rasa kesal dan bersalah. Dapatlah dikurangkan saman dan dibayar segera atau boleh bermalam di penjara tempat kerja lama. Bukan nak labun besar hampir 13 tahun pernah makan tidur dalam tu. Barang yang lepas jangan dikenang..
Berbalik berlabun tentang kancil minyak hijau, ada juga kisahnya di stesen minyak bila dah parking di pam minyak. Ada pulak seorang abang aney ni boleh 'gostan' langgar pulak. Mentang-mentang kancil ni comel boleh buat tak nampak pulak. Nasib baik kancil tak mengalami kecederaan 'serius' cuma tercalar luka je. abang aney ni boleh senyum je 'just say sorry.' So as seorang yang budiman saya 'accept' la senyum tu.
Sebagai menghargai jasa dan pengorbanan kancil, minyak hijau adalah pilihan terbaik, sebaik harga minyak hijau yang ditetapkan untuk kesejahteraan pengguna. Lalu saya mengisi minyak hijau kedalam tangki kancil tanpa pergi ke kaunter kerana menggunakan kad kredit yang dibantu oleh abang aney petugas pam stesen untuk mengumpul mata ganjaran. Lalu abang aney bertanya "berapa mau isi" dengan ikhlas dan seikhlas juga saya menjawab " sampai itu picu nozel tendang, baru you angkat," dengan bangga...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan