Jumaat, 10 Mei 2019

Siri Sesekali Berlabun
Puasa 'Old School'
"Kita beroleh kemenangan yang pertama," dialog yang dituturkan dalam sebuah filem klasik 'Nujum Pak Belalang,'. Filem ni bukan sahaja diminati oleh para 'old school' tetapi turut diminati oleh 'new generations', buktinya filem ini masih mampu memikat penonton di televisyen biar pun dah berkali-kali ditayangkan. Sekiranya anda adalah 'new generations' dan mampu tersenyum dengan dialog tadi, andalah yang saya maksudkan yang masih meminati filem klasik ini.
Kemenangan pertama yang diraih yang ingin saya labun di sini, kita telah berjaya melalui hari pertama berpuasa dengan menahan diri dari godaan hawa nafsu yang boleh membatalkan puasa kita. Kira ‘ok’ le mampu bertahan dengan peningkatan iman. Cuma godaan memeriahkan pasar Ramadan tu yang agak sukar sedikit kerana jiwa nak membantu kan?, masa ini lah nak membantu usahawan Ramadan mengikut ‘teori ekonomika poket sendiri’. Dari segi ganjaran pahala yang kita perolehi biarlah Allah swt yang menentukan dan kewajipan kita melaksanankan tanggungjawab yang wajib bagi melengkapkan rukun Islam.
Macam bagi tazkirah pulak, sebelum sembahyang sunat terawih atau berhenti seketika ketika melaksanakan terawih. Bab bagi tazkirah semasa berterawih ni mengikut keputusan jawatan kuasa surau atau masjid kerana sembahyang sunat terawih ni, tidak dilakukan dengan tergesa-gesa. Tapi ada juga yang mahu bersegera kerana hari esok nak bekerja. Wallahualam! biar apa pun pendapat di bulan yang mulia ini banyak ganjaran yang harus direbut kerana pahalanya berganda.
Bila sebut 'Old School' apa kaitan dengan puasa ni, cuma nak bagi tahu, istilah ni bagai membawa maksud orang-orang lama yang bersekolah di era tertentu. Mungkin bermula era 60an keatas kerana tak ada pulak kajian spesifik tarikh pemulaan ‘old school’ seperti tarikh pemulaan puasa dan hari raya.. Mungkin juga zaman persekolahan ‘English medium’ dahulu walau kini ada usaha diperkenalkan kembali dengan nama yang berbeza.
Cuma saya cukup bersyukur dilahirkan di penghujung tahun 60 an kerana merasai suasana perkembangan teknologi, negara ini dapat dirasai. Termasuklah tempias zaman ‘pop yeh yeh’ adalah terkena sedikit. Teknologi zaman sekarang semuanya di hujung jari cuma sentuh sahaja, tapi zaman ‘Old School’ dahulu di bawah ketiak kerana zaman ‘public phone’ belum ada ‘handphone’, cuma bawa suratkhabar dengan mengepit dibawah ketiak ke sana ke mari. Apatah lagi suratkhabar berbahasa Inggeris bertambah lah bangga dikepit.
Tu la bila dah bagi ‘hints’ tahun kelahiran ni nampaklah sikit’ keumuran’ bukan’ ketuaan’. Sebab tu saya tak suka jadi ketua, saya nak jadi’ kemuda’ Tapi perangai kenalah berubah jangan sampai ‘ke tua’ tak berubah juga, apatah lagi sambutan Ramadan kali ini yang ke 50, bimbang juga takut tak sempat Ramadan seterusnya. Bila sebut ‘kemuda’ ramai pulak yang kata saya nampak ‘awet muda’ dan untuk pengetahuan saya tidak pernah menggunakan sebarang bahan pengawet yang terlarang. Cuma orang rumah saya melarang tengok ‘awek muda’ je, tu pun kalau saya teringat. Sempena bulan mulia ini bukan sahaja kena manahan lapar dan dahaga sahaja malah menahan pandangan juga harus dijaga. InsyaAllah.
Cuma perbezaan yang saya rasa ketika zaman ‘old school’ berpuasa terasa begitu lama pada ketika itu. walaupun zaman tersebut kita telah melalui penyelarasan waktu untuk seluruh Malaysia menjadikan waktu di Semenanjung awal 30 minit. Hendak menantikan waktu berbuka terasa begitu lama tetapi tidaklah lama seperti beberapa buah negara benua Eropah yang melalui tempoh puasa yang panjang. Mungkin faktor perasaan yang masih ‘kemuda’ ketika itu semua nak cepat dan mungkin juga faktor ketuaan yang telah menjadikan saya seorang yang sabar dan bulan puasa ini banyakkan bersabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan