Isnin, 29 April 2019

Siri Sesekali Berlabun
Abang aney pinjam duit
Berlabun pinjam duit ni tentu teringat buat 'personal loan' dengan syarikat kewangan yang besar teguh dan peramah atau saya mesti pilih. Bab tawaran yang diberikan masa nak suruh meminjam bagai 'menanam tebu di bibir mulut' dengan kadar bersaing 'low interest' yang memukau. Bukan saja terpukau pada 'rate' yang diberikan, tetapi terpukau juga dengan pegawai kewangan perempuan yang bicara manis dan muka manis yang menguruskan pinjaman tu. Nasib baik teringat janji nak sehidup semati dengan orang rumah masa bercinta kat Lake Garden Taiping dulu menerpa.
Tapi masa 'sign aggrement' tu tak terbaca la pulak terma dan syarat kadar 'rate' tu 'flate' ke tak? maklumlah tak nak kecil kan hati pegawai kewangan yang manis tu dengan pertanyaan, tapi tu le bebaru ni terima pulak surat pemberitahuan kadar 'rate' tu dinaikkan katanya ada kena mengena dengan Bank Negara setelah membayar hampir 10 tahun dan kenaikan tu ada' back dated' 2 tahun sebelum pulak. Telan aja la dah adat meminjam mana boleh untung nak untung kena berniaga la....
Tapi nak berlabun tentang abang aney yang jadi 'Jaga' di pondok pengawal tempat kerja dan pondok keselamatan tempat kediaman saya. Jadi ada 2 orang abang aney yang saya kenal yang menjalankan tugas dengan dedikasi.
Abang aney jaga tempat kerja ni pada suatu petang ketika meronda kawasan tiba-tiba berhenti depan saya beritahu " encik! pinjam rm 10 tak bawa dompet, esok lalu depan pondok pengawal saya bayar," pinta abang aney hiba. Saya yang baik budi menghulur tanpa prasangka apalah nak berkira sangat kalau beri pun mengurang tidak menambah pun tidak.
Tapi 'moral of story' story telling saya ni, hari berganti hari saya melalui pondok keselamatan tempat kerja tu abang aney buat ingat tak ingat dengan selamba je, saya pun tak kisah dengan jumlah pinjaman tu berbanding dengan 'loan' pinjaman bank yang saya buat sejak dahulu, tapi tu la" janji ditepati, malu apa bossku," monolog saya dalam diri. Tapi 'dont worry aney saya boleh kasi halal walau banyak restoren mamak katanya tiada sijil halal.
Abang aney jaga kawasan perumahan saya lain pulak 'style' pinjamannya. Mula-mula pinjam rm 20 sebab belum dapat gaji, nanti dapat gaji "saya kasi bayar," kata abang aney. Memang betul dia bayar lagi sehari dia nak dapat gaji tapi seminggu lepas tu abang aney jumpa lagi nak pinjam duit. Kali ini abang aney 'up' pinjaman jadi rm 30.
Malangnya sampai sekarang abang aney belum jumpa tarikh nak bayar. 'So dont worry' abang aney, saya bukan orang kaya tapi saya kaya budi bahasa. Saya serupa YB juga boleh merasa denyut nadi rakyat. Saya akan halalkan juga untuk abang aney....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan